miercuri, 24 martie 2010

Apa în natură

Ghici, ghicitoarea mea
Oare ce poate fi ea?


Peste tot se află-n lume,
Orişiunde ea pătrunde.
Are trei stări de agregare
Şi nici un fel de culoare.
N-are gust, n-are miros,
La toţi le e de folos.
Orice fiinţă o bea.
Ai ghicit ghicitoarea mea?

Da, acuma ai aflat
Şi este adevărat,
Apa e acea substanţă
Care nouă ne dă viaţă.

Popovici Larisa şi Cozorici Mirela,
clasa a VIII-a A
Cu toţii ştim cât de importantă este apa pentru tot ce e viu pe pământ şi cât de prezentă este ea în viaţa noastră de zi cu zi. Chiar dacă la şcoală învăţăm multe lucruri despre apă, ne-am propus să le verificăm în natură şi chiar să aflăm lucruri noi.
Vremea însorită, deşi rece, a începutului de primăvară ne-a creat condiţii prielnice pentru ceea ce ne-am propus. Am avut la dispoziţie apa în toate cele trei stări de agregare. Cerul albastru crea un contrast frumos cu norii albi, pufoşi. Zăpada învelea rădăcinile copacilor. Pârâiaşul de la marginea pădurii clipocea domol.
Am parcurs veseli drumul de la şcoală, prin sat, apoi peste câmp până la pădurea Mitocaş. Ştiam că vom studia apa în natură. Eram curioşi să vedem ce vom face, cum ne vom descurca.
La marginea pădurii, după ce am făcut o scurtă cercetare a zonei, ne-am grupat în echipe diferite şi fiecare echipă a primit fişa cu sarcini de lucru.
Naturaliştii au cercetat cum trăiesc plantele şi animalele sub zăpadă. Au constatat că sub zăpadă sunt multe plăntuţe verzi şi că trăiesc acolo foarte bine fiindcă pământul era umed, zăpada le ţinea de cald, ba chiar şi lumina trecea prin zăpadă. Au realizat şi o schemă a circuitului apei în natură pe care apoi au explicat-o colegilor lor. Au fost naturalişti: Caziuc Roxana, Ungureanu Loredana, Girigan Iolanda, Haliţchi Ana şi Giurcă Daniela.
Geografii au făcut observaţii pentru aprecierea tipurilor de apă existente în zonă şi au cercetat efectele apei asupra reliefului. Au fost geografi: Bardan Diana, Onofrei Larisa, Rodinciuc Iulia, Olariu Cristina, Lesan Ramona.
Fizicienii au verificat experimental caracteristicile apei. Au măsurat temperatura, volumul şi densitatea apei şi zăpezii şi ne-au explicat că vieţuitoarele acvatice nu suferă din cauza gerului deoarece gheaţa pluteşte la suprafaţa apei lichide. Au fost fizicieni: Puşcuţă Theodor, Franciuc Tiberiu, Asofronie Emima, Franciuc Camelia şi Havriştiuc Daniela.
Sanitarii ne-au demonstrat rolul apei pentru sănătate şi cum poate fi folosită apa pentru acordarea primului ajutor. Au fost sanitari: Tudosanu Claudiu, Borosan Ionuţ, Samoilă Lazăr, Ţiculeanu Daniela, Coclici Ioana, Samoilă Andreea.
Artiştii ne-au arătat că apa poate fi folosită sub forma zăpezii pentru a modela o căsuţă, o fântână, un baraj, oameni de zăpadă. Au fost artişti: Bardan Petrică, Tcaciuc Marius, Vartolomei Vlad, Haliţchi Emanuel, Condorovici Lucian, Serediuc Ştefan şi Opriş Marius.
Ailincăi Sabina, Petraru Ligia, Iacoban Samuel au încercat să exprime în versuri frumuseţea naturii.
Turcu Andrei şi Bilauca Dorel au fost fotografi.
Credem că toţi am avut un câştig prin faptul că interesul pentru investigarea mediului s-a soldat cu experienţe utile şi cunoştinţe aplicabile în activitatea şcolară viitoare. Colaborarea în timpul desfăşurării activităţilor a fost fructuoasă şi reprezintă un model pentru lucrul în echipă.

Când în calea ta copile
Întâlneşti izvor de apă,
Tu gândeşte-te că apa
Este cea mai importantă.

Fără apă în natură-i
Ca şi cerul fără soare.
Ea susţine viaţa multor
Specii de vieţuitoare.

Franciuc Otilia, clasa a VIII-a A